Напередодні
свята українці традиційно зустрічають другий Святвечір. Протягом 18 січня
віруючі тримають пост і нічого не їдять. Сідати за вечерю можна тільки після
появи першої зірки на небосхилі. До столу подають пісні страви – рибу, вареники
з капустою, кутю, узвар тощо.
Вода на
Водохреща вважається цілющою, вона символізує початок життя і очищення. Віруючі
зберігають удома саме йорданську воду, адже вірять, що вона є цілющою протягом
усього року. Йорданську воду зберігають за образами і бережуть на випадок
хвороби. Вражає той факт, що вода, освячена в свято Йордану, зберігається, ніби
свіжа, протягом року. Віруючі впевнені, що справа в святості, а скептики
кажуть, що на це впливає срібло хрестів, які занурюють у воду.
Вранці 19
січня у церквах проходять святкові богослужіння. Після них народ іде до
водойми, несучи дерев’яний хрест і хоругви попереду процесії.
Підійшовши до
ополонки, весь натовп зупиняється і стає навколо ополонки. Священик занурює
хрест в ополонку під спів церковного хору. Коли вода освячена, віряни набирають
її з ополонки в заздалегідь підготовлену посудину. Раніше народ, який приїжджав
кіньми, набирав воду ще й у відра, щоб поїти коней. Сміливці ще й пірнають в
священну ополонку, втім, цю традицію підтримують далеко не всі.
На Водохреща
також колядники приходять до кожної оселі з поздоровленнями і щедрівками. За
таке вітання господар обдаровував, бувало,
щедрівників грошима на церкву. «Що ми говорили, щоб так воно і сталося –
і вам, і нам, і сему щасливому двору, і всьому світу посполу. Нехай у вас
святиться, веселиться, святая Йорданска водиця, як зараз, і в рік, і від року в
рік, і на все життя. Дай, Боже! »
Наступного дня
– 20 січня – відбувалися “посвятки” – тобто люди переходили до звичайного
трудового ритму, і відзначали свято Іоанна Хрестителя. Тваринам роздавали
ритуальні продукти з покуті і планувалася робота по господарству. Господині
діставали свої лагодження (полотно, нитки тощо), які перед Різдвом ховалися подалі від гріха.
З посвяток уже знімалися табу на відвідування корчми, які діяли в Свята («тому
що вода не посвячена»). Також жінкам вже дозволялося ходити по воду, чого вони
не могли робити в свята.
Комментариев нет:
Отправить комментарий