Щиро вітаємо
всіх мешканців нашої громади з найколоритнішим та найцікавішим святом, яким
закінчується літній сонячний цикл календарних дохристиянських свят – святом
Івана Купала! До цього дня в читальному залі «Публічної бібліотеки
ім.Л.Новиченка» представлена тематична викладка літератури «Ой на Івана, та й
на Купала» на якій зібрана історія свята та звичаї.
Основні
купальські обрядові дії відбувалися в ніч з 6 на 7 липня і називалися
купаліями, а дівчата-виконавці – купалочками або купалками. Напередодні свята
хлопці готували місце для основних обрядодій: збирали дрова для вогнища,
встромляли в землю жердину (Купалу-Марену) або ставили обрядове дерево, яке
дівчата наряджали вінками й кольоровими стрічками. Часто роль купальського
дерева відводилася вербі – дереву смутку й жалю згідно народної символіки.
Інколи ставили сосну, чорноклен, вишню. До свята дівчата плели собі віночки з
трав та квітів, а парубки – з жита, або прикрашали зеленню капелюхи (брилі).
Йдучи до купальського вогнища не озиралися, "щоб відьма не
наздогнала", а потім співали пісні й водили хороводи навколо
Купала-Марени. Після цього молодь починала перестрибувати через кострище.
Спочатку хлопець і дівчина обмінювалися вінками (або парубок віддавав свого
капелюха чи картуза), а потім, взявшись за руки, стрибали через вогонь,
обходили Марену й ставали позад черги. Доброю ознакою для подальшої спільної
долі молодят було те, коли над вогнем вони не розняли свої руки й не підпалили
одяг. Для менших дітей замість вогню накладали купу кропиви, через яку хлопчики
і дівчатка весело скакали. Вказані обрядодії були спрямовані на літнє очищення
людей вогнем – живим вогнем, який добували на свято через тертя дерева об
дерево.
Наступний
обряд полягав в очищенні другою стихією – водою. Дівчата намагалися так пірнути
у воду, щоб віночок з голови поплив по воді. Доброю ознакою було коли вінок не
потопав, а напрям вказував "звідки свати будуть". Інколи купалки
вставляли в свій віночок запалену свічку і так пускали на воду, а хлопці чекали
на другому березі річки чи озера, щоб упіймати віночок своєї дівчини. Бувало
парубки, не дочекавшись, кидалися вплав у воду або сідали на човни й ловили
спеціально намічені їхніми дівчатами вінки. Повертаючи які, мали право на
поцілунок.
Завершальним
обрядодійством свята було розбирання Купайла-Марени. Гілочки з купальського
дерева обламували й несли на городину, а стовбур (жердину) несли до води й
топили. Інколи просто пускали на воду із запаленими свічками. В тих
місцевостях, де виготовляли із соломи обрядову ляльку-Купайла, свято
завершувалось ритуальним потопленням останньої.
Важливо
відзначити, що Купайло було загальносільським святом, де було місце всім
віковим групам та статям. І хоча основними діючими особами були молоді купалки
та хлопці, до обрядодій залучали й молодиць, які допомагали
"наставляти" купайлицю.
Хоча все ж
основним мотивом купальських обрядодій було уславлення молодості, кохання й
материнства. А тому крім загальних видовищних ритуалів проводились і
утаємничені. Коли дівчата потайки збиралися групами по 9 осіб на березі
водоймища, обирали з-поміж себе найвродливішу тілом, а та проводила захисний і
зцілюющий обряд. Для цього готували в ритуальній чаші спеціальний відвар із
лікарських трав (м'яти польової, гравілату міського, підмареника справжнього,
кропиви, оману, шишок хмелю, шипшини), а потім обрана красуня брала лебедине
перо й малювала тим настоєм на тілі подруг 9 захисних ліній, щоб
"відьомське око" чи "злий дух" не вразили репродуктивних
функцій дівчини.
Важливою
вважалася символіка обрядодій. Дев'ять дівчат, дев'ять ліній –
відповідали 9 місяцям до
народження дитини, а лебедине пір'я пов'язували з Лебедем – уособленням
Білобога символу щастя, світла, добра. Особливо цілющим вважалося розпочати в
цей час лікування хвороб і порушень репродуктивної функції. Оскільки обряд
зцілення в цю ніч набував магічної дії через благословення Купайла (покровителя
рослинності), Білобога – Лебедя, богині води Дани та бога світла Ора, які
одружуються саме о цій порі. І хоча лікування відварами трав (при важких
випадках) доводилося проводити цілий рік до наступного свята, все ж розпочати
пити траву слід було саме в Купайлівську ніч.
Інші групи
дівчат, яких турбували недуги шкіри, збиралися вдосвіта й, вибравши галявини з
відповідною травою (підмаренником, чебрецем, материнкою, звіробоєм, м'ятою
тощо), купалися у росі (повторюючи обряд протягом 10-15 наступних ранків).
Знахарки ж збирали досвітню росу в горщики й використовували для лікування
багатьох недуг та закликання дощу в посуху.
Виконавши
основні купальські обрядодії люди розходилися додому. Годилося йти з оберегами
(вінками на голові та перевеслом на поясі), ні в якому разі не оглядатися,
можна було взяти з собою у вузлик купальського попелу. З його допомогою можна
було взнати, хто відьма, бо та неодмінно мала прийти й просити "того що
маєш", щоб не втратити силу.
Загалом люди
вірили, що всі купальські облаштунки (вінки, перевесла, гілочки деревця, попіл,
роса) мали не лише лікувальні властивості, але й значну оберігаючу силу від
нечистих духів та відьом, що особливо активізувалися в Купайлівську ніч. Крім
того, господарі для захисту свого обійстя в час Купайла запалювали на воротах
"весільну" та "стрітенську" свічки, а також забивали в
стовпці залізні зуб'я від борони. Обереговим зіллям називали й кропиву, яку
клали на підвіконні, порозі, стайнях, і корінь Петрових батогів (цикорію
польового).
Особливо
загадковими були розповіді про цвітіння папороті в ніч на Купала. Для того, щоб
це побачити, слід було вночі піти до куща папороті, розіслати під ним полотно
(рушник), на якому святили паску, освяченим у церві ножем обвести навколо себе,
покропити рослину свяченою водою й прочитати молитву. Тоді нечиста сила буде
намагатися прогнати й налякати чоловіка (вітер, шум, кидає каміння й пруття),
але не зможе подолати окреслене коло, тому не слід боятися.
А опівночі
папороть розцвітає світлою жариною й падає в полотно, тому його слід одразу ж
згорнути й сховати за пазуху. Такий сміливець набуває можливості бачити, як
переходять із місця на місце дерева, розуміти мову птахів, тварин, рослин і
дерев, зможе відшукати заховані в землі скарби і заволодіти ними. Ось така вона
купальська ніч! Тож шукайте і ви свою квітку папороті!
Комментариев нет:
Отправить комментарий